diëtistenpraktijk A. Bakker‑Fransen
voedings- en dieetadvies, individuele begeleiding bij afvallen

Met voeding je weerstand versterken

Voeding kan je weerstand versterken, maar verkeerde voeding zoals suikers kan juist je weerstand verlagen. Kies vooral ontstekingsremmende voeding, rijk aan antioxidanten.
Antioxidanten, zoals vitamine C,E, bètacaroteen en lycopeen en de spoorelementen seleen en zink en de flavonoiden uit groenten en fruit beschermen je lichaam tegen schadelijke invloed van vrije radicalen. Vrije radicalen zijn stofjes die in je lichaam voor allerlei ontstekingen kunnen zorgen, waar je eerst niets van merkt maar die wel constant een beroep doen op je weerstand. Terwijl je de capaciteit van je weerstand juist wilt bewaren als er een virus of andere infectie langskomt.
Antioxidanten uit voeding heeft de voorkeur boven antioxidanten uit supplementen. Wanneer je supplementen gebruikt is de kans op overdosering groter.

Verbeter je weerstand in 3 stappen met behulp van voeding:

1 eet vooral veel groenten en fruit.
Groenten en fruit bevat de meeste antioxidanten. Tomaten zitten vol met het antioxidant lycopeen(vooral als ze in een tomaten saus zijn verwerkt), aubergines bevatten anthocyanen en wortels bevatten veel bètacaroteen. Zorg elke dag voor minimaal 250 groenten en 2 stuks fruit.

2 kies puur en onbewerkte voedingsmiddelen
Hiermee bedoel ik bijvoorbeeld volkoren granen, noten, olijfolie en vette vis, puur onbewerkt vlees, vers fruit etc. Dus geen pakjes en zakjes. Eet alles zo puur mogelijk, omdat er dan nauwelijks voedingstoffen (als bijv. antioxidanten) verloren gaan.
Sterk bewerkte voeding herken je aan de lange ingrediënten lijsten en een zeer lange houdbaarheid. Voedingsmiddelen zoals in zakjes soep, kant-en-klare aardappelsalades, frikandellen etc etc hebben maar weinig met het oorspronkelijke product gemeen.

3 gebruik veel vezels
Bacteriën en schimmels die in je darm leven (micro-bioom) spelen een belangrijke rol bij het in stand houden van je weerstand. Dat doe je door veel vezels te eten, want dat vinden ze lekker. Veel vezels vind je in plantaardige producten zoals groenten, fruit, noten, pitten en zaden, volkoren granen en peulvruchten.

En tot slot:
Verse kruiden bevatten veel antioxidanten zoals bijvoorbeeld bieslook, peterselie, koriander,bonenkruid gember, kerrie, knoflook, komijnzaad, oregano, tijm en munt. Vooral de mediterane kruiden zijn goede antioxidanten. Strooi het ruim over je gerechten of sla/rauwkost of doe het op je brood(lekker op kaas). Of maak er met olijfolie en noten een pesto van.
Antioxidanten zijn vaak natuurlijke kleurstoffen die in voeding voorkomen. De bètacaroteen in wortels zorgt voor een oranje kleur en lycopeen in tomaten rood. Varieer in kleur op je bord en dan krijg je al een mix van antioxidanten.
Succes met het opbouwen van een goede weerstand voor de komende winter! In een paar weken tijd kun je je weerstand versterken met goede voeding, veel buiten zijn en voldoende beweging.

Overzicht blogs