diëtistenpraktijk A. Bakker‑Fransen
voedings- en dieetadvies, individuele begeleiding bij afvallen

Griekse koolhydraat beperkte lunch

Vandaag heb ik een gerecht gemaakt wat we kort geleden tijdens de vakantie op Kreta hebben gegeten. Wat vond ik het leuk dat het gerecht net zo heerlijk smaakte als op Kreta.

Voor 2 personen:

De ovenschotel:
  1 courgette in plakje gesneden
  1 blok feta kaas
  olijfolie
  oregano
  peper en evt.snufje zout

Doe de gesneden courgette in een schaal en besprenkel deze met olijfolie, voeg beetje peper en evt. zout toe
Gril de courgette plakjes in een grillpan
Verwarm de oven voor op 180 graden
Doe de gegrilde courgette in een ovenschaaltje
Hierover wat oregano blaadjes
Leg hierop de feta kaas, scheutje olijfolie en wat feta kruiden of droge oregano.
Verhit dit 20 minuten in het midden van de oven, tot slot heel even de grill erop voor een iets bruine kleur van de feta.

De salade:
  stevige gemengde sla
  150 gram gerookte zalm
  1 rijpe (=zachte) avocado in stukjes gesneden
  beetje citroensap
  balsamico crème
  dille
  paar tomaatje

Doe de sla op een schaal en hierover de zalm
Verdeel de avocado erover
Beetje citroensap erover besprenkelen
De balsamico crème in mooi figuurtje erover besprenkelen
Als garnering de dille en de tomaatjes

Eet smakelijk!

Omelet met groente

Vanavond eet ik alleen en heb ik zin in een snel gerecht. Ik heb een omelet gemaakt van 2 eieren en ondertussen verschillende soorten paddenstoelen, kleine stukjes paprika en een lente-uitje roergebakken. In 10 minuten stond mijn maaltijd op tafel! Gezond en koolhydraatbeperkt.

Tem je ziekte met een andere leefstijl

In het Dagblad van het Noorden van 12 mei jl. stond een interessant artikel : “tem je ziekte met een andere leefstijl”.
Een gezonde leefstijl kan in veel gevallen medicijnen overbodig maken. Als diëtist ben ik uiteraard heel blij met deze uitspraak en dat hier steeds meer aandacht aan geschonken wordt in de media. We weten echter al zeer lang dat dit zo is. Hippocrates zei het al: “laat uw voeding uw medicijn zijn….”
Gebruik vaker onbewerkte voeding en laat de pakjes staan!

Gisteren op de tv bij Ilja Gort, vandaag bij ons op het bord

Wijnboer Ilja Gort heeft op vrijdagavond een tv programma: “Gorts Wijnkwartier”. In de afleveringen worden alle wetenswaardigheden op een ludieke manier door hem verteld. Aan het eind van de aflevering wordt er heerlijk gegeten, dat bereid wordt door zijn vriendin en natuurlijk met een tip voor een goede wijn door Ilja zelf.
Hieronder mijn variant op het gerecht van gisteravond.
Het is een koolhydraat beperkte maaltijd.

Vis naar keuze: ik heb gekozen voor roodbaarsfilet en kabeljauw
Olijfolie en limoen met peper en beetje zout (de vis mee marineren)
Hele bieten in plakken snijden
Geitenkaas, roombrie of fetakaas
Geroosterde pijnboompitten
Gekleurde salade maken van gemengde sla, avocado, verschillende kleuren tomaatjes en beetje ananas, met extra vergine olijfolie.

Roerbak de vis snel. Kabeljauw is wat minder geschikt om te roerbakken, kies een stevige vissoort zoals zalm.
Leg op de plakjes biet een schijfje geitenkaas of brie. Strooi er wat pijnboompitten over.

Heerlijk zomers gerecht!
En naar wens een sauvignon blanc of een andere frisse wijn.

Pasta met tomaat en pancetta

Bij deze zomerse temperaturen vind ik het heerlijk om Italiaanse gerechten te maken. Wat ik zo leuk vind van de Italiaanse keuken is dat je met weinig ingrediënten een zeer smaakvol gerecht kan maken.

  1 pepertje, overdwars doormidden snijden, zaadjes eruit en heel fijn snijden
  1 ui snipperen
  1-2 knoflook in kleine stukjes snijden
  6 romatomaten in partjes snijden
  80-100 gram pancetta ( Italiaans spek), in stukjes snijden
  Oijfolie
  Penne
  Parmezaanse kaas, geraspt.

Verhit olijfolie in een braadpan, bak pepertje, ui en de knoflook hierin. Voeg pancetta toe en verhit mee. Voeg de tomaten toe en laat op laag vuur 30 minuten sudderen. Voeg peper en 1 theelepel suiker toe. ( door de suiker is de saus iets minder zuur) en maak eventueel op smaak met zout.
Kook penne gaar.
Maak er een lekkere salade bij, aangemaakt met kruiden olijfolie. Lekker met parmezaanse kaas erover.

Groente lasagne

Dit gerecht bevat geen vlees en ook geen vervanger van vlees. Goede vleesvervangers zijn peulvruchten, eieren en noten. Ook zijn er veel vleesvervangers te koop in de supermarkt zoals groenteburgers. Als ik het etiket van deze producten lees word ik niet echt blij… wat een E-nummers.
Van dit gerecht word ik wel blij, lekker veel groenten en niet tot bijna geen E-nummers. En een keer geen vervanger van vlees is echt niet erg.

Benodigdheden voor 2 personen:
  1 courgette in dunne plakken gesneden over de lengte met een kaasschaaf
  1 aubergine ook in plakken gesneden met de kaasschaaf
  1 uitje snipperen
  1 teentje knoflook fijn snijden
  2 theelepels Italiaanse kruiden
  250 gram spinazie
  pakje tomatenblokjes
  olijfolie
  peper en zout
  6 lasagnebladen
  mozzarella in plakjes gesneden
  pardano kaas

Maak een dressing van 5 eetlepels olijfolie, de knoflook en de Italiaanse kruiden. Leg op een bakplaat de courgette en de aubergine en besprenkel het met het oliemengsel.
Grill de groenten 6 minuten in de oven (of in een grillpan).
Ondertussen uitje fruiten en de tomatenblokjes toevoegen, beetje zout en peper toevoegen en 10 minuten laten sudderen.
Roerbak de spinazie in een wok of in een koekenpan. Voeg peper toe en eventueel zout.
Leg een bodempje tomaten saus op de bodem van een ovenschaal en leg 3 lasagne bladen erop. Daarover een deel van de gegrilde groentes en een laag spinazie en de helft van de mozzarella. Alles in laagjes verdelen en zorg ervoor dat de bovenste laag de tomaten saus is. Bestrooi met de pardanokaas. En nu nog 30 minuten in de oven, waarna je heerlijk kunt genieten van dit gerecht.

Koolhydraat beperkte maaltijd met knolselderij, gehakt en spitskool

Recepten met aardappels kun je makkelijk koolhydraat beperkt maken door de aardappels te vervangen door knolselderij, pastinaak of zoete aardappelen. Zoete aardappelen bevatten wel koolhydraten, maar deze zijn langzamer opneembaar dan de gewone aardappelen, waardoor je glucosewaarden stabieler blijven.

Voor 2 personen:
  halve knolselderij in blokjes snijden
  1-2 teentjes knoflook fijnsnijden
  1 gesnipperde ui
  250 gram gehakt
  tomatensaus
  1 kleine spitskool
  geraspte Parmezaanse kaas

Verwarm de oven voor op 200 graden. Kook de knolselderij in 15 minuten gaar met de gesneden knoflook.
Verhit in een braadpan 2 eetlepels olijfolie en fruit de ui. Voeg het gehakt toe en bak rul. Maak op smaak met peper en chilipoeder. Voeg de tomatensaus toe en laat dit prutje 15 minuten sudderen.
Giet de knolselderij af en maak er puree van met een klein scheutje melk. Breng op smaak met peper.
Doe het gehaktmengsel in een ovenschaal, doe daarover de knolselderij puree. Bedek het met de geraspte kaas.
Gratineer de schotel in ongeveer 15 minuten in de oven.
Snijd de spitskool in reepjes. Wok deze in olie met een uitje en een knoflook teentje.
Eventueel kun je er een frisse salade bij opdienen.  

Gezonde leefstijl helpt diabetici van medicijnen af

Onderstaande artikel staat vandaag in het Dagblad van het Noorden en uitgebreid op de NOS-app.

Ik ben blij met de uitkomst van het programma. Aanpassing van de voeding en meer beweging en vermindering van stress heeft heel veel invloed op de glucosewaarden. In mijn praktijk komt het regelmatig voor dat diabeten de medicatie kunnen verminderen of zelfs stopgezet kan worden.

Medicatie geneest diabetes niet. Aanpassing van de leefstijl kan in ongeveer 40% van de diabeten de ziekte omkeren, met als resultaat je veel beter voelen en minder kans op complicaties op langer termijn.

Meer informatie hoe ik u kan begeleiden kunt u lezen op mijn website: www.dietist-assen.nl onder kopje diabetes.

Vegetarisch recept met linzen en zoete aardappelen

Variatie is de voeding is misschien wel het beste advies wat wij als diëtisten kunnen geven. Juist bij de warme maaltijd kun je oneindig veel variëren. Mijn man en ik eten elke week 1-2x vegetarisch. Daarnaast een keer kip, een keer rund en/of varken en 1-2 x (vette) vis.

Omdat het deze week de Nationale Week Zonder Vlees is hieronder een vegetarisch recept.

Voor 2 personen:
  400 gram zoete aardappelen schillen en in partjes snijden
  1 ui in kleine stukjes snijden
  2 paprika’s in stukjes. Neem verschillende kleuren. Hoe meer kleur hoe leuker de maaltijd eruit ziet
  Tomaten puree
  Cajun kruiden
  Kleine courgette in plakjes en dan in 4 snijden.
  Linzen ( voor gemak uit pakje of een blikje, of de verse van te voren gaar koken)

Warm de oven voor op 200 graden. Doe de gesneden zoete aardappelen in een ingevette ovenschaal. Besprenkel dit met olijfolie en strooi er vers gemalen peper over. Na 15 minuten zijn ze beetgaar, afhankelijk van de dikte/ grootte van de blokjes.
Fruit ondertussen de ui in olijfolie, voeg de gesneden paprika toe en bak deze 5 minuten mee. Voeg de gesneden courgette toe. Bak even mee. Voeg half blikje tomatenpuree toe. Beetje water erbij.
Ik heb 1 theelepel cajun kruiden toegevoegd. Lekker scherp, zodat je geen zout toe hoeft te voegen. Maak goed warm.
Voeg tot slot de linzen toe en verwarm deze mee.

Ik heb er een lekkere salade bij gemaakt van verschillende slasoorten en komkommer, besprenkeld met kruiden olijfolie.

Heerlijk!

Koolhydraat beperkt recept met knolselderij en zuurkool

Voor 2 personen:
400 gram zuurkool naturel, uitlekken in vergiet
400 gram knolselderij in stukken gesneden
250 gram rundergehakt
1 rode paprika in stukjes gesneden

Kook de knolselderij in 15-20 minuten gaar. Doe de zuurkool in een pan met bodempje water en kruid deze met 1 theelepel vadouvan (Indisch kruid) of met kerrie. Kook de zuurkool in 15 minuten gaar en giet af. Bak het gehakt rul in olijfolie en voeg wat peper en eventueel wat zout toe. Als het gehakt gaar is de stukjes rode paprika toevoegen en even mee bakken. Pureer de knolselderij met beetje melk tot grove puree. Voeg wat fijngesneden bieslook erdoor.

Ik vind dit een heerlijk gerecht met veel verschillende smaken. Je kunt de knolselderij vervangen door zoete aardappelen. Dan is het gerecht niet meer koolhydraat beperkt. In plaats van de naturel zuurkool kun je ook de wijnzuurkool of de kerrie zuurkool gebruiken die kant en klaar te koop is in de supermarkt.

Overzicht blogs